
26 Press for Conversion!   (Issue # 62)   May 2008

By Richard Sanders, Editor, Press for
Conversion!

The goal of Freedom Network
(RL), says Paul Breton, the di-
rector of its international pro-

grams, is to assist the media in “coun-
tries in transition to democracy.”1  RL’s
founder and CEO, Réal Barnabé, also
stresses their noble sounding ambition
to “promote press freedom in countries
in transition, and in emerging coun-
tries,”2  such as “Iraq, Haiti, Kosovo
[and] Bosnia.”3

Left unmentioned is that these
places have all been ravaged by wars,
invasions and/or regime changes in
which Canada and its allies have ac-
tively participated. And neither do
Barnabé or Breton question whether
these military interventions have actu-
ally created real “transitions to democ-
racy.” That is accepted as a matter of
faith.

Since its creation in 1996, RL has
worked hand in glove with the Cana-
dian government in about 25 carefully
targeted countries.4  In this work,
funded largely by the Canadian Inter-
national Development Agency (CIDA),
RL has often teamed up with other Ca-
nadian organizations. For example,
when conducting seminars on “busi-
ness journalism” for Haitians and Ira-
qis, RL teamed up with the Haïtian-Ca-
nadian Chamber of Commerce and In-
dustry5 and Alternatives,6 respectively.
(See pp.5-6.)

RL also works with a slew of
governmental and quasi-governmental
entities that support the kind of democ-
racy, human rights, development and
press freedom, that led to the 2004 re-
gime change in Haiti. (See pp.30-31.)

Media Project in HaitiMedia Project in HaitiMedia Project in HaitiMedia Project in HaitiMedia Project in Haiti
RL was initially contracted by CIDA—
during the Canadian-backed coup re-
gime—to conduct a
two-year, $2 million
project called “Media
and Democratic De-
velopment in Haiti.”7

This project began in
May 20058  but has
been extended until
August 2008.9  RL’s

sition [whose]....clear objective...is
to throw the constitution in the trash
and force President Aristide to re-
sign.”17

This process of working “along-
side reporters and editors,...in the
field”18  and “in their daily tasks,”19  says
RL, means “the expert acts as a part-
ner.”20   This strategy created a “bond
of trust” between these Canadians and
the Haitian “journalists and
managers”21 who hosted them. RL,
which calls this process “accompany-
ing” or “coaching,” notes that they
made it “clear that the coaching would
respect the needs and editorial line
and freedom of the media.”22  (Empha-
sis added.)

What was the “editorial line” of
Haiti’s media?  Charles Arthur’s report
on Haiti in the World Press Freedom
Review explained:

“The main, Port-au-Prince-based
media houses—grouped in the Na-
tional Association of Haitian Media
(ANMH)—continued to take an
open position of support for the
ouster of [Aristide’s] Lavalas Fam-
ily government and of extreme hos-
tility to the large swathes of the poor
population who continued to voice
support for the exiled President Jean-
Bertrand Aristide. The ANMH radio
stations in particular exercised a
clear editorial line favouring the
Group of 184, a political platform
led by the country’s small private
sector. At the same time, these sta-
tions’ news broadcasts consistently
described opponents of the interim
government, living in shanty-towns,
such as Bel Air and Cité Soleil, as
‘outlaws’ and ‘terrorists.’”23

Such views were echoed in RL’s
newsletter when Guy Filion—the as-
sistant program director for CBC’s
French news services—praised the
Haitian media’s election coverage by

saying that besides
airing live media con-
ferences of the coup-
installed prime minis-
ter, the regime’s police
and the UN forces oc-
cupying the country,
“Even thugs from
Cité Soleil were giving

Freedom Network

Embedding CBC REmbedding CBC REmbedding CBC REmbedding CBC REmbedding CBC Reportereportereportereportereporters in Haiti’s in Haiti’s in Haiti’s in Haiti’s in Haiti’s Elitist Medias Elitist Medias Elitist Medias Elitist Medias Elitist Media

Freedom Network
235A Fleury O.

Montréal QC  H3L 1T8
Tel.: 514-858-7448
Fax: 514-858-1624

Email: info@reseauliberte.com
Web: www.reseauliberte.com

partners in this enterprise are Alterna-
tives, which created a “Media in Haiti”
website10  and the CBC’s Canadian In-
stitute for Training in Public Broadcast-
ing (CITPB), which described the
project as “promoting democratic tran-
sition in Haiti.”11

Their method of promoting de-
mocracy includes sending Canadian
journalists to work in the Haitian news-
rooms of an extremely right-wing me-
dia cartel called the National Associa-
tion of the Haitian Media (ANMH).
This network—formed in 2001 by the
“owners and directors of 12 radio and
three TV stations”12 —was a corner-
stone of the Group of 184 (G184) (See
pp.50-53). This CIDA-funded13 coali-
tion’s propaganda effort to overthrow
Haiti’s democratically elected Lavalas
Party government, was led by Haiti’s
media elite in ANMH. See pp.34-37.)

ANMH’s stated “mission” is “to
help Haitian journalists’ associations
and to professionalise the Haitian me-
dia.”14   This directly matches RL’s mis-
sion to “support activities” of Haitian
“journalists’ or media associations”15

and to assist in the “professionalization
of a free press.”16

With this shared ideological
mission, RL forged intimate ties with
several ANMH companies. Backed by
CIDA, RL hired Canadian journalists
to spend a month at a time working with
six Haitian news teams including
ANMH’s Le Matin, Le Nouvelliste,
Radio Metropole and Radio Caraibes.
In January 2004, independent journal-
ist Kevin Pina, listed these radio sta-
tions among the

“active players in the U.S. campaign
to destabilize Haiti’s constitutional
government. With total disregard for
principles of ‘objective journalism,’
they circulate exaggerated reports of
violence by Lavalas, turn a blind eye
to violence on the part of the oppo-



27May 2008   (Issue # 62)   Press for Conversion!

interviews on television!
This was true election cov-
erage....”24   This use of
“thugs” to represent those
Haitians who opposed the
coup regime (and who had
previously empowered
Aristide’s government in two
landslide electoral victories)
cannot be considered bal-
anced reporting. However, it
was considered “true elec-
tion coverage” by this
CIDA-paid Canadian jour-
nalist hired by RL to train
Haiti’s media in proper, elec-
tion journalism.

It is not known
whether Filion harboured
these prejudices before his
deployment to Haiti, or
whether he acquired them
once there while “trying to
understand,” as he put it,
“the state of mind of the di-
rectors of the Haitian na-
tional television [TNH].”25

By placing Canadian journalists
into this rabidly partisan, anti-Aristide
milieu, RL ran ethical risks akin to em-
bedding journalists within military
forces. Reporters placed in ANMH’s
combative newsrooms may not face
physical casualties, but they do work
on the frontlines of an information war
where assaults on objectivity occur
daily. If RL’s Canadian journalists did
not already harbour anti-Aristide sen-
timents before their intensive “coach-
ing” experiences, they would certainly
risk absorbing such political predilec-
tions after being submerged in the
propaganda campaigns of Haiti’s elite
media. Not unlike captives, who—when
released—spout the political rhetoric
of their kidnappers (in what is called
the “Stockholm Syndrome”), RL jour-
nalists would likely return home from
Haiti armed with newly implanted po-
litical biases that could then be spread
liberally among their colleagues in the
media and hence to the broader Cana-
dian public. A cynical mind might even
think that such domestic propaganda
spinoffs were one of the intended ben-
efits to the Canadian government of this
$2 million CIDA project which ostensi-
bly promoted “Media and Democratic
Development in Haiti.”

RRRRRadio Metradio Metradio Metradio Metradio Metropoleopoleopoleopoleopole
RL worked in close partnership with
Radio Metropole, a national station
reaching Haiti’s entire population. Its
owner and CEO, Richard Widmaïer,
was then president of ANMH, having
held this position during the crucial pre-
coup period as well as under the rule
of the repressive Canadian-backed re-
gime that followed. (See p.34.)

Jean Martin, a 30-year veteran
of CBC’s Radio-Canada, received an
RL contract to “coach” Metropole jour-
nalists for a month. Upon his return to
Canada, Martin received lavish praise
from ANMH’s president, which RL
proudly published. Widmaïer said:

“Mr. Martin’s presence in our news-
room and in the field has enabled our
reporters to improve their reporting,
interviewing and on-air presentation
techniques. We had productive dis-
cussions on such issues as newsroom
management, the importance of edi-
torial meetings and the coverage of
current events during an election
period. As a result, this has definitely
raised the standard of our informa-
tion programs.”26

This rave review clearly indicates that
Martin followed RL’s policy of show-
ing “respect” for the host’s “editorial

line.” He seemingly did not
rock the political boat at Ra-
dio Metropole, criticise its
blatantly subjective news, or
question the ethics of media
ownership by corporate lead-
ers pushing their elitist
agenda to overthrow the
elected government.

RL’s close links to
Metropole were also re-
vealed by Émélie Rivard-
Boudreau who said “we
maintain good relations with
...Nancy Roc, journalist from
Radio Métropole.”27  The in-
dependent Haiti Progrès
newsweekly has referred to
Roc as a “virulently anti-
Aristide reporter.”28  This
may explain why she has for
so long been a darling of the
foreign media. Having
launched her so called “bril-
liant career”29  in 1986, Roc
has worked for CNN, NBC,
CBC, BBC, TV5 and the Voice

of America. Now living in Montréal, she
continues to air programs on
Metropole and organizes Haitian-Cana-
dian events for government and cor-
porate sponsors. Roc is now coordi-
nating a major teleconferencing project
whose partners include RL, the gov-
ernments of Canada, the U.S., France
and Haiti, several banks and corpora-
tions, CIDA-funded organizations in
Haiti and Canada, and seven ANMH
members: Télé-Haïti, Métropole, Vision
2000, Radio Kiskeya, Radio Caraïbes,
Le Nouvelliste and Le Matin.30

TNH and RNHTNH and RNHTNH and RNHTNH and RNHTNH and RNH
Nancy Roc was also praised in RL’s
newsletter31  for hosting a program pro-
duced by RL and Télé Québec. This
praise came from Jacques Price Jean,
the director general of Haitian National
Television (TNH). In April 2004, soon
after Aristide’s elected government was
toppled and replaced, Price Jean was
appointed by the coup regime to head
the de facto government’s TV net-
work.32  Before being elevated to run
the dictatorship’s TV programs, Price
Jean had worked for Radio France
Internationale and Tele-Haiti.33  Tele
Haiti, the country’s biggest private TV
network is a member of ANMH. It was

Haitian PrHaitian PrHaitian PrHaitian PrHaitian Prooooovvvvverb:erb:erb:erb:erb:
“Se ou cache verite, ou enterre dlo.”

“““““Hiding the truthHiding the truthHiding the truthHiding the truthHiding the truth
is likis likis likis likis like trying te trying te trying te trying te trying to bury wo bury wo bury wo bury wo bury wateraterateraterater.....”””””

Réseau Liberté



28 Press for Conversion!   (Issue # 62)   May 2008

founded by G184 leader and sweatshop
owner, Andy Apaid.34  “Rebel” leader
Guy Philippe, whose campaign of ter-
ror in February 2004 provided the pre-
text for the foreign invasion, coup and
occupation, has identified Apaid as one
of several prominent Haitian business
leaders who supplied weapons and
money for his paramilitary offensive
against Aristide’s government and its
supporters.35

Price Jean, the TNH’s coup-
empowered director general wrote to
“congratulate” and “thank Réseau
Liberté for supporting the TNH.”36

RL’s support came in the form of a
month’s “coaching” during the coup
regime by Pierre Mignault, a 30-year
veteran of CBC’s Radio-Canada.37

The TNH’s links to ANMH
were also revealed by Guy Filion, an-
other Canadian journalist who worked
in Haiti for RL. He reported that TNH
broadcast a program “on the day after
[the 2006 election] with its radio part-
ners of the Association nationale des
médias haïtiens (ANMH).”38

RL also embedded a long-time
Radio-Canada journalist (Marc Gilbert)
in Haiti’s National Radio (RNH).39

In explaining its decision to
partner with the radio and TV stations
that were administered by the coup-re-
gime, RL said that these “were natural
choices considering their evolution to-
wards greater independence from the
government”40 and “in their evolution
towards increased independence from
political power.”41  Apparently RL, like
the G184 and ANMH, believed these
stations had been too pro-Aristide be-
fore the coup, but thought they were
improving under the coup regime’s tu-
telage.  This view was also shared by
the TNH’s Price Jean, who said his sta-
tion was no longer perceived as a “pro-
government propaganda tool.”42

RL’s founder Réal Barnabé,
says they have “worked particularly
hard on the theme of transforming state
TV and radio to public service,”43  and
this theme recurs in numerous other RL
documents.44

RRRRRadio Kiskadio Kiskadio Kiskadio Kiskadio Kiskeeeeeyyyyyaaaaa
RL also works closely with another
prominent leader of ANMH. As RL has
explained, “we maintain good relations
with Liliane Pierre-Paul from Radio

Kiskeya.”45  Pierre-Paul founded the
station and is its “co-owner, program
director and [news] anchor.”46  She also
“helped found”47 ANMH and is the sec-
retary on its executive board.48  In her
opinion, ANMH “promotes pluralism,
democracy and freedom of the press.”49

Her husband was the executive secre-
tary of the G184 and her sister helps
lead SOFA, a CIDA-funded anti-Lavalas
women’s group.50

In 2006, Pierre-Paul reported
glowingly on a Haitian Film Festival in
Montréal sponsored by the Canadian
and Québec governments, RL and sev-
eral CIDA funded “NGOs,” such as
Rights and Democracy, Alternatives
and Oxfam Québec.51  This event coin-
cided with a three-day CIDA-funded
workshop organized by RL and co-
sponsored by CBC’s CITPB, to train a
dozen Haitian journalists in “cultural
journalism.”52

Pierre-Paul’s anti-Aristide bias
permeates much of her work. For ex-
ample, even when covering Brazil’s
football victory over Argentina in the
2005 World Cup, she managed to in-
clude a political diatribe in which she
placed Aristide on a short list of Hai-
ti’s “worst dictators.”53  Putting Aristide
in the same category as the Duvaliers
(1957-1986), Avril (1988-1990) and
Cedras (1991-1994), Pierre-Paul then
went on to describe how Haiti’s dicta-
tors always misled the people by pre-
tending to represent them. She then
noted that after “each bloodthirsty com-
ing to power,”54 these dictators always
invested millions in the carnival.
Aristide however did represent Hai-
tians, because he came to power
through two landslide elections, that
were anything but “bloodthirsty.”

RRRRRadio Caradio Caradio Caradio Caradio Caraïbesaïbesaïbesaïbesaïbes
For at least a month during the coup
regime, RL embedded Derek Quinn, the
senior editor at the CBC’s Radio Canada
International, in the newsroom of Ra-
dio Caraïbes, a powerful station that
reaches the entire Port-au-Prince popu-
lation and much of Haiti’s countryside.
An RL article on “coaching” states that:

“Based on the content of Radio
Caraïbes’s broadcasts, as well as its
membership in the National Asso-
ciation of Haitian Media (ANMH),
its listeners would tend to share the

political views of the Group of 184
(opposition to Jean-Bertrand Aris-
tide).”55

This analysis seems to suggest
that listeners choose this station be-
cause they share its political views. But,
more likely, Radio Caraïbes’s audience
has only come to “share” the station’s
anti-Aristide, pro-G184 bias, because
they have absorbed these elitist views
by listening to the station. Afterall, is
this not why political and economic
elites purchase media companies in the
first place? Their goal is to wage propa-
ganda campaigns, influence people and
make money in the process.

Le Matin & Le NouvellisteLe Matin & Le NouvellisteLe Matin & Le NouvellisteLe Matin & Le NouvellisteLe Matin & Le Nouvelliste
Another RL coach is André Lachance,
who has worked for the Journal de
Montréal, Radio-Canada, Tele-Québec
and Syfia International.56 Syfia, the
news agency of the International Or-
ganisation of the Francophonie (OIF),
is funded by the governments of Bel-
gium, Canada, France and Switzer-
land.57  Lachance also says he spent
three years with the OIF Haitian train-
ing journalists with Alterpresse,
HaitiPress Network, Le Nouvelliste and
Le Matin.58  Then, he worked with RL
as “a trainer/accompanist (coach) with
journalists from Radio Ginen, Le
Nouvelliste, Ticket Magazine, Anaïze,
Le Matin and Spotlight.”59 Le
Nouvelliste and Le Matin are Haiti’s
only daily newspapers, while Ticket and
Spotlight are their weekly celebrity/
entertainment magazines.  Lachance
explains that in 2007, he “spent not less
than five months in the newsrooms of
Le Nouvelliste and Le Matin.”60

These two newspapers are stars
in the ANMH pantheon. ANMH’s Le
Matin, is owned by Reginald Boulos,
who was a G184 leader and the presi-
dent of one of its key corporate mem-
ber groups, Haiti’s Chamber of Com-
merce and Industry. He is also a founder
and financier of the Haiti Democracy
Project (HDP), a Washington-based
lobby group representing Haiti’s elite.
(See p.52.) Le Nouvelliste’s owner, Max
Chauvet, is a founding member of
ANMH and its current treasurer.  He
commented in 2005 that thanks to the
coup regime, Haiti’s media had made
“progress”61 toward press freedom
since Aristide’s successful ouster.

Freedom Network



29May 2008   (Issue # 62)   Press for Conversion!

TTTTTeaming up with ANMHeaming up with ANMHeaming up with ANMHeaming up with ANMHeaming up with ANMH
In October 2007, the Association of
Haitian Journalists (AJH) held its elec-
tions. It did so thanks to financing from
RL, ANMH and Marie Laurence
Jocelyn Lassègue, the former general-
secretary of another G184 member
group, Fanm Yo La (which was also
funded by CIDA). Two RL staff mem-
bers—Paul Breton and Jacquelin
Télémaque—were “observers” at these
elections, which took place in the au-
ditorium of RL partner and ANMH
member, Radio Caraïbes.62  The result
was a new AJH executive dominated
by ANMH-linked journalists:

• Jacques Desrosiers, from Le
Matin—owned by the G184’s leader,
Boulos—became the AJH’s new sec-
retary-general.
• Marie Raphaëlle Pierre, from an-
other ANMH station, Radio Ibo, be-
came AJH’s administrative secre-
tary.63 Ibo’s director, Hérold Jean-
François, is a former president of
ANMH and sits on its board.64

News of the AJH election and
its elite/foreign funding, raised the
hackles of Elsie Haas, a well known
Haitian journalist now living in France.
Haas, a prolific film-maker and chief
editor of the Paris-based Haiti-Tribune,
commented:

“How on earth can another associa-
tion of journalists such as ANMH
be financially involved in the or-
ganization of these elections?....

“Doesn’t it look like corruption?
This is democracy? For the validity
of the results, shouldn’t independ-

ence be a sine qua non?
“And just what are these Canadi-

ans from Réseau Liberté [RL] doing
in an election of the leaders of a Hai-
tian journalists’ association?  Are
Haitian journalists getting mixed up
in the elections of Canadian journal-
ists’ associations?

“It is...a takeover bid for the little
that remains of Haiti’s independent
press....

“[I]t is clever for Le Matin, the
newspaper of Boulos...to take con-
trol of the Haiti’s two associations
of journalists....

“The control of news organiza-
tions is crucial for those who want
everything for themselves but noth-
ing for the others, just as it is all
around the world.”65

The AJH had previously been
headed by a Reuters journalist, Guyler
Delva, who now leads an independent
commission investigating the murders
of Haitian journalists. When Delva sug-
gested that ANMH’s Boulos might be
behind death threats he was receiving
in late 2007, the Boulos-funded HDP
responded by calling Delva a “pro-
Aristide propagandist.”66 HDP quoted
a U.S. embassy official in Haiti, who
had said Delva was Aristide’s “Palace
information activist” who had “seized
control” of the AJH in a 2001 “coup.”67

Unlike ANMH, which believed
the 2004 coup brought “press free-
dom,” Delva objectively observed that
it was a dangerous time for journalists.
He noted in 2005 that the term “emer-
gency period” was “more appropriate
today than under the regime of former

president Jean Bertrand Aristide.” Dur-
ing Aristide’s government, Delva con-
tinued, “everybody condemned viola-
tions of freedom of the press, but cur-
rently nobody is speaking out.”68

Media Criticism 1Media Criticism 1Media Criticism 1Media Criticism 1Media Criticism 10000011111
A similar paucity of real criticism regard-
ing the disreputable state of Haiti’s elite
media can also be found in RL state-
ments. Their few criticisms do not ad-
dress the major underlying problem that
Haiti’s corporate elite owns and con-
trols much of the country’s media and
wields it to disseminate propaganda
that amounts to veritable class warfare.

When Lachance returned from
“coaching” reporters at ANMH daily
papers, he ran an article in RL’s news-
letter69 criticising young Haitian jour-
nalists. This raised the ire of many Ca-
nadians of Haitian origin and Media
Mosaïque Montréal published four ar-
ticles and an editorial blasting his com-
ments. He was, for instance, accused
of having a “very condescending atti-
tude” and “a disdain that borders on
outright racism.’’70

Among the comments that got
Lachance in hot water were that Hai-
tian reporters

“usually speak in Creole, which can
be a handicap when time comes to
write in French in Media such as Le
Nouvelliste and Le Matin...or in
websites, like Alterpresse, HaïtiPress
Network, Radio Kiskeya or Radio
Métropole. In their articles, the syn-
tax is similar to the Creole one and
ancient and unclear expressions,

Réseau Liberté

G184

Haitian Proverbs:Haitian Proverbs:Haitian Proverbs:Haitian Proverbs:Haitian Proverbs:
“Pale franse pa di lespri pou sa.”

“TTTTTo speak Fo speak Fo speak Fo speak Fo speak Frrrrrenchenchenchenchench
doesn’t mean you are smartdoesn’t mean you are smartdoesn’t mean you are smartdoesn’t mean you are smartdoesn’t mean you are smart.”.”.”.”.”

Meaning: Meaning: Meaning: Meaning: Meaning: French is the language of Hai-
ti’s elite and ruling classes. While all
Haitians speak Kreyole, only 10%-20%
speak French. For most Haitians, French
is seen as a language for putting on airs.

“Li pale franse.”

“He speaks French.”“He speaks French.”“He speaks French.”“He speaks French.”“He speaks French.”

Meaning:Meaning:Meaning:Meaning:Meaning: He is likely trying to deceive you.

R
ob

er
t H

od
ge

ll

PPPPPARLE
ARLEARLE
ARLE
ARLE

PARLE
PARLE

PARLE

Radio
Fraude



30 Press for Conversion!   (Issue # 62)   May 2008

which make the reading difficult and
sometimes incomprehensible.”71

Then, referring to a Haitian journalist
who spent his money buying French
publications to improve his language
skills, Lachance says, in English:
“These are young journalists like him
that we must help, like does Réseau
Liberté.” 72 (sic)

Lachance, who had spent years
working for the International Organi-
sation of the Francophonie (OIF), ne-
glected to point out that French is the
colonial language of Haiti’s elite. Nei-
ther did he address the need for more
Kreyole-language media to serve pub-
lic needs, since it is Haiti’s lingua

franca, not French.
Lachance also criticised Haitian

journalists who
“yield to temptation of practicing
‘press conference journalism,’ pre-
ferring answering to invitations—
often well-paid—coming from
NGO’s (sic) and state institutions....
Without any health or salary insur-
ance, without any salary sometimes,
like is often the case among the forty
private radio stations in the metro-
politan area that encourage their
‘journalists’ to compensate them-
selves by international NGO’s ‘en-
velopes [containing money].’”73

Lachance’s analysis does not

critique Haiti’s media owners who—
seeing their companies as propaganda
tools—are happy to have their journal-
ists produce fawning reportage of “in-
ternational NGOs.” Not only does this
practice get media owners off the hook
for paying journalists’ salaries, the po-
litical messages spread by foreign gov-
ernment-funded “NGOs” (certainly
those of the U.S., Canada and France)
were generally anti-Aristide and there-
fore coincided with the economic self-
interests of Haiti’s elites.

Lachance’s comments “prompt-
ed an outcry” from journalists “in Haiti
and abroad, who said they were ‘of-
fended.’”74  However, he quickly be-

Freedom Network

By Richard Sanders, Editor,
Press for Conversion!

Topping the list of inter-
national organizations
that Réseau Liberté

(RL) says it has “worked in
connection with” “[t]hrough-
out all of its activities,”1 are
two U.S. government-funded
institutions that played abso-
lutely pivotal roles in orches-
trating Haiti’s 2004 coup.

InternationalInternationalInternationalInternationalInternational
FFFFFoundation foundation foundation foundation foundation fororororor

Electoral SystemsElectoral SystemsElectoral SystemsElectoral SystemsElectoral Systems
Thomas Griffin, who was a U.S. fed-
eral law enforcement officer for 10
years and is now an attorney, author-
ed the University of Miami Law
School’s 2004 human rights report on
Haiti.2  As he explained in an interview:

“The IFES workers [in Haiti]
I...talk[ed] to in confidence, com-
pletely take credit for ousting
Aristide.... IFES went out and formulated groups that never
existed or united pre-existing groups, gave them
sensitization seminars, paid for people to attend, paid for
entertainment and catering, and basically built group af-
ter group.... They reached out to student groups, busi-
ness groups.... [and] human rights groups—which they
actually paid off to report human rights atrocities to make
Aristide look bad. It just sort of snowballed. They bought
journalists, and the IFES associations grew into the Group
of 184 that became a solidified opposition against Aristide.
What is probably most interesting is that Gerard Latortue,
the [coup-installed] prime minister, was an IFES member
for a couple of years before of the ouster of Aristide.”3

NationalNationalNationalNationalNational
DemocraticDemocraticDemocraticDemocraticDemocratic

InstituteInstituteInstituteInstituteInstitute
The second global partner
that RL collaborates with
“[t]hroughout all of its activi-
ties” is the NDI. This organi-
zation is one of four major in-
stitutions established by the
National Endowment for De-
mocracy, a U.S. State Depart-
ment-funded entity that has
taken on many of the activi-
ties that used to be con-
ducted by the CIA. (See
p.47.)

The NDI was “[a]mong
the funders and organizers of the op-
position” that destabilized Aristide’s
government says Tom Reeves, a re-
tired, U.S. professor of Caribbean
history. In April 2004, during the “first
independent U.S. observer delega-
tion” after the coup, Reeves and oth-
ers met the leaders of many Haitian
groups, including those generously

funded by Canadian and U.S. government agencies.
In the Haitian city of Jacmel, Reeve’s delegation

“met students, women and union organizers who had
formed specifically anti-Aristide groups to counter the
existing organizations...—for the purpose of joining the
demonstrations led by the Convergence and [Group of]
184 to demand the ouster of Aristide earlier this year.”

One leader “proudly asserted his connection to
USAID, the State Department Democracy Enhancement pro-
gram and the NDI” saying:

“They trained us and taught us how to organize, and we
organized the groups you see here to demand the corrupt
government of Aristide be brought down.”4

The FThe FThe FThe FThe Frrrrreedom Netweedom Netweedom Netweedom Netweedom Network’ork’ork’ork’ork’s International Ps International Ps International Ps International Ps International Partnerartnerartnerartnerartnersssss

Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:
“Ti nèg fè sa l kapab.
Gwo nèg fè sa l vle.”

“““““The little guy does what he can,The little guy does what he can,The little guy does what he can,The little guy does what he can,The little guy does what he can,
but the big guy doesbut the big guy doesbut the big guy doesbut the big guy doesbut the big guy does
whatever he wants.whatever he wants.whatever he wants.whatever he wants.whatever he wants.”””””



31May 2008   (Issue # 62)   Press for Conversion!

came something of a cause celeb for
Haiti’s media elite. In March 2008, they
rallied to his defence when he attended
a Haitian Press Club meeting at
l’Institut français d’Haïti, which “dis-
seminates the French language and cul-
ture in Haiti.”75 A recent article on this
event by the Haitian Press Network
(where Lachance had worked as an OIF
trainer), is entitled “Andre Lachance
was right, according to secretary gen-
eral of the AJH.”76  The newly elected
AJH leader, Desrosiers, a journalist
with ANMH’s Boulos-owned Le Matin
(where Lachance had worked as an RL
“coach”) was joined in this assessment
by Eddy Alexis Jackson, the AJH’s new

deputy director. Jackson—who
launched his career in 1997 at ANMH’s
Radio Ibo77—agreed, saying
“Lachance was right, but he has sinned
against Haitian sociology.”78  The edi-
tor of Le Matin then joined in to ex-
plain that “this sociology...is that we
do not like foreigners telling us that we
are ugly. We are best placed to do this
ourselves.”79

But ANMH leaders, like the edi-
tor of Le Matin, do not allow their me-
dia outlets to paint an “ugly” picture of
Haiti’s elite, quite the opposite. As a
Haitian proverb states: “A monkey
never thinks her baby is ugly.” Simi-
larly, neither did the RL portray the truly

ugly side of Haiti’s elite-owned media.
However, RL’s “Coaching Manual”
does offer some interesting insights
into various superficial problems with
Haitian media. For instance:

• “News Reports are based prima-
rily on the coverage of press confer-
ences.... During press conferences,
they do not seek the point of view
of those who are blamed or have dif-
ferent opinions....”
• “Journalists are assigned only on
the basis of invitations to press con-
ferences.”
• “Certain stations pay such low
salaries that they admit and encour-
age journalists to take under-the-ta-
ble payments from the organisations
they cover. This suggests that
lengthy on-air reports are aimed at
pleasing the ‘client,’ not serving the
public.”80

An article by RL’s Paul Breton
also refers to the “institutionalized”
problem that Haitian journalists receive
payments from press conference spon-
sors, and that this is sometimes their
“main source of income.”81

However, the CBC’s Guy Filion
praised the “press conference” journal-
ism that he saw during an RL assign-
ment in Haiti. Filion speaks of the
“pleasant surprise” he found in the
media’s 2006 election coverage:

“There were special presentations
every evening, [coup appointed]
Prime Minister Latortue’s press con-
ferences as well as those given by
the Interim Electoral Council..., po-
lice authorities, the [UN forces]
MINUSTAH, etc., were broadcasted
live.”82 (Emphasis added.)

Because a “main source of in-
come” for RL is CIDA, we can only
expect that “its reports are aimed at
pleasing” the interests of that particu-
lar “client.”  Not surprisingly then RL’s
reportage from Haiti coincides with
foreign policies of the Canadian gov-
ernment, which after-all is providing its
“envelopes” and “payments.”  So,
RL—like the Haitian journalists it has
criticised—survives by serving the
master that pays its bills.

Since the Canadian government
was undeniably engaged in planning
and carrying out the 2004 coup, and
then supporting the coup-installed re-
gime,83 it is obviously not an unbiased

Réseau Liberté

Source: Veve symbols of
Haiti’s Vodoun religion
en.wikipedia.org/wiki/Veve

And many moreAnd many moreAnd many moreAnd many moreAnd many more
RL also works in partnership with a battery of other global
institutions. The entities, listed below, are all either out-
right government agencies, or quasi-governmental groups
that receive substantial funding from governments.

Canadian Government Departments & Agencies
• Canadian International Development Agency
• Foreign Affairs and International Trade
• Human Resources Development Canada
• CBC / Radio Canada

Quasi-Governmental Agencies
• Fondation Fabienne Colas (Canada)
• Groupe de recherche et d’échanges technologiques

(France)
• International Media Support (Denmark)
• Independent Journalism Centre (U.S. and European)
• Institute for Media, Policy and Civil Society (Canada)
• Panos Institute (U.S., Canada, UK, France)
• Reporters Without Borders (France, U.S.)
• Search for Common Ground (Canada, U.S. & European)

International, Government Agencies
• World Bank
• International Organisation of the Francophonie
• UN Educational, Scientific and Cultural Organization
• UN Development Programme

RRRRReferefereferefereferencesencesencesencesences
1. Paul Breton, “The role of the media in conflict prevention,”

p.1, 3.
cchs.xplorex.com/sites/cchs/files/pdfs/Consultation%20Papers/
8th/BretonEN.doc

2. Thomas Griffin, “Haiti Human Rights Investigation: No-
vember 11-21, 2004.”
www.ijdh.org/CSHRhaitireport.pdf

3. Tom Griffin, Interview, Flashpoints, February 21, 2005.
www.sourcewatch.org/index.php?title= IFES

4. Tom Reeves, “Return to Haiti: American Learning Zone,”
Counterpunch, April 14, 2004.
www.counterpunch.org



32 Press for Conversion!   (Issue # 62)   May 2008

Freedom Network
observer of Haitian affairs. Therefore,
the Canadian government’s contract
with RL to assist election coverage con-
ducted by Haiti’s highly-partisan G184-
linked media outlets appears to be a
blatant, political conflict of interest.

The Canadian journalists that
RL embedded in the Haitian media
were tasked to serve the political
“needs” of those companies’ owners.
To do this, “coaches” were explicitly
told by RL that they must “respect the...

editorial line”84 of the media companies
hosting them. How different is this from
the dynamic by which Haitian journal-
ists lend their media services to which-
ever “international NGOs” or “state in-
stitutions” their employers deploy them
to cover?

RL itself is very much like the
prosperous “international NGOs” that
visit Haiti and bribe its journalists with
cash-stuffed “envelopes.” However,
instead of handing over money to jour-
nalists, RL lends experienced Canadian
journalists to Haiti’s media owners. By
supplying the salaries of these sec-
onded workers for extended periods, RL
serves the economic interests of Hai-
ti’s media employers, helping them push
their “editorial line” at reduced costs.

Another dimension of economic
servitude that RL’s critiques ignore is
that some of ANMH’s powerful media
moguls also control much of that im-
poverished country’s wealth. For exam-
ple, Tele-Haiti’s founder, Apaid, owns

huge sweat shops enforcing slave-like
conditions. His company, Alpha Indus-
tries, has churned out, among many
other things, about “40 million pieces
of military outerwear” for U.S. “Air
Force, Army, Navy and Marine Corps
personnel.”85  And, Le Matin’s owner,
Boulos, owns Pharval Labs whose
products killed 88 children86 in 1996
“when distributed throughout Port-au-
Prince’s poorest neighborhoods.”87

And, neither do RL’s critiques

ever mention that the media corpora-
tions that hosted Canadian journalists
in Haiti were not only deeply engaged
in destabilizing Aristide’s elected gov-
ernment but that ANMH leaders were
the basis of the G184’s powerful propa-
ganda machine.

One might think that RL would
recognize that ANMH’s successful ef-
forts to provoke Haiti’s illegal regime
change were a much more significant
offence than anything committed by
poverty-stricken young Kreyole-
speaking journalists who supplemented
their pathetic salaries by doing journal-
istic favours for foreign “NGOs” and
the “state institutions” of the repres-
sive coup government.

But recognizing this reality is
not what CIDA or the Canadian gov-
ernment at large had in mind when—
after helping overthrow Aristide’s gov-
ernment—it contracted RL to assist
Haiti’s media in that country’s coup-
launched “transition to democracy.”88

Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:
“Makak pa janm
kwe petit-li led.”

“““““A monkA monkA monkA monkA monkeeeeeyyyyy
never thinksnever thinksnever thinksnever thinksnever thinks
that her ownthat her ownthat her ownthat her ownthat her own
babbabbabbabbaby is uglyy is uglyy is uglyy is uglyy is ugly.....”””””

RRRRReferefereferefereferencesencesencesencesences
1. Paul Breton, “The role of the media in

conflict prevention,” p.1, 3.
www.peacebuild.ca/consultations/docs/en/
BretonEN.doc

2. “Réal Barnabé: Fondateur et PDG du
Réseau Liberté,” Guinée News,
September 26, 2007.
www.reseauliberte.com/media/6gio88.htm

3. Transcript of CRTC Proceedings, April
30, 2007.
www.crtc.gc.ca/eng/transcripts/2007/tb
0430_a.htm

4. Ibid.
5. Marie Lachance, “The Form-action;

from Theory to Practice,” Info Liberté,
December 21, 2007.
www.reseauliberte.com/media/r886qc.pdf

6. Guy Filion, “Haiti: My first assignment
with Réseau Liberté,” Réseau Liberté
Newsletter, May 2006.
www.reseauliberte.com/media/mtrd0y.doc

7. Canada-Haiti Cooperation, Interim
Cooperation Framework, Result
Summary 2. Presentation of Results.
www.acdi-cida.gc.ca/CIDAWEB/acdicida.
nsf/En/NIC-61993852-HZU and
“Canada continues to support Haiti,”
CIDA news release, May 4, 2005.
www.acdi-cida.gc.ca/CIDAWEB/acdicida.
nsf/En/JER-32494544-KBR

8. Americas, CIDA contracts, October
2005.
www.acdi-cida.gc.ca/INET/IMAGES.NSF/
v L U I m a g e s / C o n t r a c t i n g / $ f i l e /
Octobre05%20AMERIQUES_web.pdf

9. Médias et développement démocratique
en Haïti - Prolongation, August 2008.
www.reseauliberte.com/?rubrique=projet
&item=

10. Médias et développement démocratique
en Haïti... Op. cit.

11. Strike the Right Balance. CBC/Radio-
Canada Annual Report 2005-2006.
www.cbc.radio-canada.ca/annualreports/
2005-2006/pdf/AR0506_e.pdf

12. Charles Arthur, “Haiti: 2001,” World
Press Freedom Review 2001,
International Press Institute.
www.freemedia.at/cms/ipi/freedom_detail.
h tml?coun t ry= /KW0001/KW0202/
KW0040/&year=2001

13. Richard Sanders, “The G184: Exposing
the Haitian Elite’s Enthusiasm for
Violence,” Press for Conversion! Sept.
2007, pp.33-41.
coat.ncf.ca/our_magazine/links/61/33-
41.pdf

14. Charles Arthur, “Haiti: 2001,” World
Press Freedom Review 2001,
International Press Institute.
www.freemedia.at/cms/ipi/freedom_detail.
h tml?coun t ry= /KW0001/KW0202/
KW0040/&year=2001

15. Paul Breton, Op. cit., p.1.
16. Paul Breton, Op. cit., p.4.



33May 2008   (Issue # 62)   Press for Conversion!

Réseau Liberté
17. Kevin Pina, “Haiti’s Cracked Screen,”

Black Commentator, January 15, 2004.
w w w. b l a c k c o m m e n t a t o r . c o m / 7 3 /
73_haiti_ pina.html

18. Coaching Manual for Media Support
during Elections, July 2006. Published
by IMS, RL and M&DG.
www.reseauliberte.com/media/wek120.pdf

19. Ibid., p.4.
20. Ibid., p.38.
21. Réal Barnabé and Paul Breton, “Le

coaching: une approche respectueuse
des journalistes et des gestionnaires de
médias haïtiens,” Les Cahiers du
journalisme, Spring 2007.
www.cahiersdujournalisme.net/pdf/17/
22_Barnabe_Breton.pdf

22. Coaching manual..., Op. cit., p.38.
www.reseauliberte.com/media/wek120.pdf

23. “Haiti,” 2005 World Press Freedom
Review, March 31, 2006.
www.caribbeannetnews.com/cgi-script/
csArticles/articles/000011/001124.htm

24. Guy Filion, Op. cit.
25. Ibid.
26. Richard Widmaïer, Letter dated March

20, 2006, Réseau Liberté Newsletter,
May 2006. Op. cit.

27. Email to author from Émélie Rivard-
Boudreau, Réseau Liberté, January 16,
2008.

28. “As U.S. Envoy Charges ‘Terrorism’:
Lavalas Renegades Prepare to Enter
Occupation Elections,” Haïti Progrès,
July 6, 2005.
www.haitiprogres.com/eng07-06.html

29. Metropolis by Nancy Roc.
metropolis.metropolehaiti.com

30. Repenser Haïti avec la jeunesse
haïtienne
aihc.ca/teleconference

31. Jacques Price Jean, “Letter dated April
10, 2006,” Réseau Liberté Newsletter,
May 2006. Op. cit.

32. Agence France-Presse, April 20, 2004.
Cited by Jafrikayiti.
www.oplpeople.com/message/2351.html

33. Ibid.
34. Pina, Op. cit.
35. Guy Philippe fait des révélations

embarrassantes, May 31, 2007.
www.lenouvelliste.com/article.php?PubID
=1&ArticleID=44223

36. Jacques Price Jean, Letter dated April
10, 2006, Réseau Liberté Newsletter,
May 2006. Op. cit.

37. Barnabé and Breton, Op. cit.
38. Guy Filion, Op. cit.
39. Réal Barnabé and Paul Breton, Op. cit.
40. Coaching manual, Op. cit., p.38.
41. “Le coaching...,” Op. cit.
42. “25ème anniversaire de la TNH,” Radio

Métropole, December 23, 2004.
www.delhti.ec.europa.eu/fr/presse/revue/
Decembre%202004.doc

43. Transcript CRTC Proceedings, Op. cit.

44. See: (a) Barnabé and Breton, Op. cit.,
(b) Médias et développement
démocratique en Haïti - Prolongation,
August 2008.
www.reseauliberte.com/?rubrique=projet&
item=6
(c) Paul Breton, Op. cit.

45. Email to author from Émélie Rivard-
Boudreau, Réseau Liberté, Jan. 16, 2008.

46. Peggy Simpson, Fifteen Years of
Courage: Liliane Pierre Paul
www.iwmf.org/features/8518

47. Ibid.
48. L’ANMH proteste, February 11, 2008.

www.lenouvelliste.com/article.php?PubID=
1&ArticleID=54047&PubDate=2008-02-19

49. L’ANMH proteste. Op. cit.
50. Peter Hallward, Damming the Flood,

2007. p.108.
51. Sponsors

www.fest ivalf i lmhai t ien.com/com_
gouvernement_en.html

52. Atelier de formation: Cinéma haïtien et
journalisme culturel
www.mediasdhai t i .org/ar t ic le .php3
?id_article=45

53. Liliane Pierre-Paul, “A Bas Heleno!
Vive Adriano!!!” Radio Kiskeya, July
8, 2005.
radiokiskeya.com/spip.php?article962

54. Ibid.
55. Barnabé and Breton, Op. cit.
56. Ibid.
57. Partenaires

www.syfia.info/fr/partenaires.asp
58. Letter from André Lachance, Média

Mosaïque Montréal, January 21, 2008.
www.mediamosaique.com/afficherNouvelle
.asp?newsId=1346&bc=d1efd7&rub=Nouvelles

59. Ibid.
60. Ibid.
61. Forum SIP: Désaccord sur la notion d’

‘urgence’ en matière de liberté de la
presse en Haiti, February 4, 2005.
www.alterpresse.org/spip.php?article2183

62. Un nouveau comité à la tête de
l’Association des Journalistes haïtiens,
October 29, 2007.
www.reseauliberte.com/media/xc3129.PDF

63. Ibid.
64. Nancy Roc, “La guerre déclarée contre

la Presse Indépendante,” Radio
Métropole, January 17, 2004.
www.oplpeople.com/message/2139.html

65. Que penser du nouveau secrétariat de
l’AJP?

e l s i e -news .ove r -b log .com/a r t i c l e -
13427482.html

66. James Morrell, “A Haitian Slanderer,”
December 28, 2007.
www.haitipolicy.org/content/3860.htm?
PHPSESSID=6321cf5e7fe78

67. Daniel Whitman, A Haiti Chronicle:
The Undoing of a Latent Democracy,
1999–2001, 2005. Cited by James
Morrell, Op. cit.

68. Forum SIP... Op. cit.
69. André Lachance, “Youth: Hope for

Haitian journalism,” Info Liberté,
December 21, 2007. Op. cit.

70. “André Lachance réagit à la publication
d’un article de MMM,” Média
Mosaïque, Jaunary 21, 2008.
www.mediamosa ique .com/aff i che r
Nouvelle.asp?newsId=1346&bc=d1efd7&
rub=Nouvelles

71. Lachance, “Youth...,” Op. cit.
72. Ibid.
73. Ibid.
74. “Lachance was right, according to the

secretary general of the AJH,” Haiti
Press Network, March 17, 2008.
news.caribseek.com/Haiti/AlterPresse/
article_63385.shtml

75. L’Institut
www.ifhaiti.org/L-Institut-francais-d-
Haiti_r5.html

76. “Lachance was right...,” Op. cit.
77. “L’AJH ressuscitée, mais toujours

SDF,” October 29, 2007.
www.lenouvelliste.com/article.php?PubID=
1&ArticleID=50321&PubDate=2007-10-29

78. “Lachance was right...,” Op. cit.
79. “Lachance was right...,” Op. cit.
80. Coaching manual..., Op. cit., pp.38-39.
81. Paul Breton, Op. cit.
82. Guy Filion, Op. cit.
83. Press for Conversion!, issues 60 and 61.

coat.ncf.ca/our_magazine/links/61/61-TOC.htm
coat.ncf.ca/our_magazine/links/60/60.htm

84. Coaching manual..., p.38.
85. The Alpha Story

www.alphaindustries.com/thealphastory.
php

86. Pharma Brief Special, 2007.
www.bukopharma.de/Service/Archiv/
E2007_01_special.pdf

87. Haiti Information Project, New Attack
in Haiti, ZNet, January 20, 2006.
www.zmag.org/content/showarticle.
cfm?ItemID=9559

88. Breton, Op. cit.

Conversion  online  http://COAT.ncf.ca

R
.S

an
de

rs

Press for


