
34 Press for Conversion!   (Issue # 62)   May 2008

By Isabel K. Macdonald

The National Association of the
Haitian Media (ANMH) has a
longstanding relationship with

Freedom Network (RL), a CIDA-
funded Canadian NGO whose staff in-
cludes CBC and Radio Canada journal-
ists. [See pp.26-33.] According to
CIDA, its funding of RL sowed the
seeds of “professional journalism,”
which is a supposed cornerstone of the
Canadian government’s promotion of
“democracy” in Haiti. Thanks to CIDA,
Canada is pushing the kind of “profes-
sional journalism” needed for “democ-
racy” by supporting the Haitian equiva-
lents of Conrad Black.

Media Owners help leadMedia Owners help leadMedia Owners help leadMedia Owners help leadMedia Owners help lead
anti-Aristide Movementanti-Aristide Movementanti-Aristide Movementanti-Aristide Movementanti-Aristide Movement

The integration of the media elite into
powerful private and governmental in-
stitutions

“circumscribes the ability of the
news media to be analytically de-
tached from the elite persons and or-
ganizations they report on.”1

This elite integration was particularly
pronounced in the case of the relation-
ships between powerful news sources
from the anti-Aristide movement and
the Haitian commercial media. Instead
of simply being closely integrated
through interlocking directorates and
management, powerful news sources
and media owners in Haiti were some-
times one and the same person!

Leopold Berlanger:Leopold Berlanger:Leopold Berlanger:Leopold Berlanger:Leopold Berlanger:
For example, Leopold Berlanger
boasted that he is both a “civil society
activist and a media man.”2 Berlanger
is the director and a main owner of
Radio Vision 2000.  Berlanger, who is
a prominent ANMH member, was also
on the G184’s steering committee. The
ANMH, he said, provided a space for
“cooperation, decision making, [and]
enabling the different commercial me-
dia outlets to forge agreements.” This
allowed ANMH to exercise a “very
strong impact on public opinion.”3

[Editor’s Note: A co-owner of Vision
2000, Reginald Boulos, was a leader of
the Group of 184 (G184), see pp.50-53.
Berlanger was also president of a promi-

nent right-wing think tank called the
New Haitian Foundation (NHF),
which—like ANMH—was a member
of the G184. The NHF and G184 were
both funded by CIDA.4]

Richard Widmaïer:Richard Widmaïer:Richard Widmaïer:Richard Widmaïer:Richard Widmaïer:
According to ANMH co-founder, Ri-
chard Widmaïer, this influential media
owners’ association was forged as “a
common front” to “defend our common
interests” from “assaults against the
press” by Aristide’s government.5

Widmaïer, the director of Radio
Metropole, said these assaults included
an ultimatum from Aristide’s govern-
ment telling radio companies to pay
their long overdue taxes.

Widmaïer was also involved in
ANMH’s late-2003 decision to bar

Aristide from Haiti’s airwaves. “[W]e
decided,” he said, “to put an embargo
on all communications coming from the
National Palace and from the Presi-
dent.”6

Anne-Marie Issa:Anne-Marie Issa:Anne-Marie Issa:Anne-Marie Issa:Anne-Marie Issa:
ANMH media owners admitted that
their support for overthrowing the
democratically elected Haitian govern-
ment guided their journalistic practices.
ANMH’s priorities were rationalized
with the same rhetoric used by anti-
Aristide activists. For instance, the
owner and director of Radio Signal FM,
Anne-Marie Issa—ANMH’s vice presi-
dent and a member of both the Steer-
ing Committee and the Communications
Committee of the G-184—informed me
that prior to the 2004 coup, ANMH en-

CoCoCoCoCovvvvvering (Up) the Coup: Journalism at itering (Up) the Coup: Journalism at itering (Up) the Coup: Journalism at itering (Up) the Coup: Journalism at itering (Up) the Coup: Journalism at its Ws Ws Ws Ws Worororororststststst

By Richard Sanders

Following Aristide’s forced re-
moval from Haiti on February
29, 2004, Issa played a very

prominent role in empowering the ille-
gal dictatorship that replaced Aristide’s
popularly elected government.
Aristide’s kidnapping was quickly fol-
lowed by an unconstitutional process
initiated by the U.S., Canadian and
French governments that led the inva-
sion and occupation of Haiti. These
foreign powers set in motion a process
whereby an unelected regime took the
reigns of power in Haiti. Instrumental
in this illegal process was the creation

of a handpicked “Council of the Wise.”
This Council, which included Anne-
Marie Issa, then selected Gerard
Latortue as Haiti’s new Prime Minis-
ter, and he in turn chose thirteen cabi-
net ministers who ran the reign of ter-
ror that lasted for more than two years.

The “Council of the Wise” em-
bedded with ANMH vice-president
Issa, remained in place throughout the
coup-installed regime’s two year rule.

Another member of the Coun-
cil was Danielle Magloire, who then
worked for CIDA-funded groups in
Haiti. (See p.49.) Magloire now works
for the Canadian government’s Rights
and Democracy. (See pp.44-47.)

Media Owner Anne-Marie Issa:Media Owner Anne-Marie Issa:Media Owner Anne-Marie Issa:Media Owner Anne-Marie Issa:Media Owner Anne-Marie Issa:
Embedded in Haiti’s 2004 Coup ProcessEmbedded in Haiti’s 2004 Coup ProcessEmbedded in Haiti’s 2004 Coup ProcessEmbedded in Haiti’s 2004 Coup ProcessEmbedded in Haiti’s 2004 Coup Process

w
w

w
.d

om
in

io
np

ap
er

.c
a/

ar
tic

le
s/

97
6

National Association of the Haitian Media



35May 2008   (Issue # 62)   Press for Conversion!

sured that their journalists attended all
anti-Aristide demonstrations and cov-
ered them “correctly.” This, she said,
was because they thought the “civil so-
ciety” initiative was “a noble cause. It
was our own way as the media to com-
bat the dictatorship.”7

Issa herself said that she con-
stantly met with the organizers of anti-
Aristide protests.8

Haitian Journalists workHaitian Journalists workHaitian Journalists workHaitian Journalists workHaitian Journalists work
within the Oppositionwithin the Oppositionwithin the Oppositionwithin the Oppositionwithin the Opposition

Routine coverage of anti-Aristide
events by Haitian reporters eventually
helped blur the social and cultural lines
between journalists and their news
sources. Journalists who accompanied
G184 media events were housed and
fed with the anti-Aristide activists.9 As
a former Radio Vision 2000 journalist
put it, “we were really not apart.”10

Their ideals and values became one.
Romney Cajuste, an ANMH

journalist on the anti-Aristide protest
beat, also said the movement against
Aristide was a “noble cause.”  It was,
he said, “the only way to convince the
international community that Aristide
needed to go.”11 Following the 2004
coup, Romney became a “fixer” help-
ing Canadian journalists make connec-
tions with anti-Aristide news sources.

Haiti’s media owners and anti-
Aristide protest organizers constantly
crossed paths at forums and seminars.
The former president of a U.S.-funded,
anti-Aristide students’ group, the FEUH
[a G-184 member], boasted that “we are
now friends” with the journalists, and
sometimes with media owners, such as
Berlanger.12

Canadian MediaCanadian MediaCanadian MediaCanadian MediaCanadian Media
within CIDwithin CIDwithin CIDwithin CIDwithin CIDA milieuA milieuA milieuA milieuA milieu

Canadian journalists in Haiti
kept with the observed ten-
dency of newsworkers to iden-
tify “legitimate” non-official
sources through their own per-
sonal and professional net-
works, and through the medi-
ating forces of their own (typi-
cally white, middle class) so-
cial position and values. These
journalists’ social networks in-
cluded a heavy representation
of individuals from the Cana-
dian foreign policy establish-
ment. Canadian officials there-

fore played an important role in help-
ing journalists identify “legitimate”
news sources. Guy Fillion, a Radio
Canada journalist employed in Haiti by
the CIDA-funded Freedom Network
(RL), had a high regard for ANMH. This
perspective, he explained, came from RL
which enjoyed a close partnership with
ANMH. Fillion saw ANMH as “pro-
Haitian...pro-neutral journalistic peo-
ple.”13

Similarly, Canada’s ambassador
to Haiti was one of those consulted by
CBC TV reporter Neil Macdonald to
determine that National Coalition for
Haitian Rights (NCHR) director, Pierre
Esperance, was Haiti’s most credible
human rights source. [See p.37.] He held
this view despite the fact that scandal
had forced NCHR to change its name.
Macdonald also thought Canada’s
government was one of the world’s
most authoritative sources on conflict
resolution. His most trusted sources for
background information in Haiti were
in Canadian diplomatic circles, espe-
cially CIDA: “I know these people and
I have a lot of respect for them,” “they
are remarkably well informed.”14

Similarly, when Montréal Ga-
zette journalist Susan Montgomery did
a story about women’s rights in Haiti,
her main source of organizational con-
tacts was her husband, who worked for
Equitas—a CIDA-funded organization.
His contacts put her in touch with
CIDA-funded groups in Haiti, that gave
her the impression that Aristide was
unpopular. She said, “they wanted
Aristide out of there...so you just
started to think, well, then, I guess, you
know, people want him out of there.”15

ANMH’s “Lies”ANMH’s “Lies”ANMH’s “Lies”ANMH’s “Lies”ANMH’s “Lies”
SprSprSprSprSpread bead bead bead bead by Fy Fy Fy Fy Forororororeign Neeign Neeign Neeign Neeign Newwwwwsssss

One deputy bureau chief at a major in-
ternational newswire agency said their
staff reporter in Haiti “relied heavily on
Radio Metropole.”

In hindsight, this anonymous
newswire agency boss reflected that the
ANMH stations—owned as they were
by heavy-handed G184 activists—
regularly disseminated “lies...[and]
propaganda.” It was “nuts” from the
perspective of “reporting the truth” for
foreign newswires to rely on ANMH
reports. “Suddenly it made me wonder
if we could trust any of what we’d been
reporting.”16 [See “A Case Study of
ANMH Lies,” p.37.]

This news wire’s reports formed
a basis for much of the Canadian news
coverage in Haiti prior to the 2004
coup. And, when Canadian journalists
arrived in Haiti during the coup, they
relied directly on ANMH stations.

Three of the four Canadian jour-
nalists I talked to said they relied on
ANMH radio sources, like Metropole
and Signal FM.17 Even the wire service
whose deputy bureau chief saw ANMH
as a bastion of “lies,” said they relied
extensively on the G184-affiliated sta-
tions like Metropole.18

TTTTTechniques oechniques oechniques oechniques oechniques of ANMH’f ANMH’f ANMH’f ANMH’f ANMH’sssss
InfInfInfInfInformation Wormation Wormation Wormation Wormation Warfarfarfarfarfararararareeeee

The opposition to Aristide’s govern-
ment used a media strategy that in-
cluded generating positive publicity for
themselves and their events, while cre-
ating negative coverage of Aristide’s
government and his supporters. Their
deceptive techniques included:

Boosting anti-Aristide demosBoosting anti-Aristide demosBoosting anti-Aristide demosBoosting anti-Aristide demosBoosting anti-Aristide demos
Demonstrations against Aristide in late
2003-early 2004 became a staple for
journalists at ANMH radio stations. For
example, Boulos’s Vision 2000 sent
journalists to every anti-Aristide dem-
onstration, “no matter how small.”19

Despite ample resources, anti-
Aristide organizers often failed to bring
out a decent crowd. However, the
ANMH media helped paint such fail-
ures as successes. Sony Bastien, an
ANMH member who co-owned Radio
Kiskeya, explained, “we always sup-
port” anti-Aristide demonstrations, and

Association Nationale des Medias Haitiens

GOAL 1979

Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:
“Malere pa dezonè.”

“P“P“P“P“Pooooovvvvverty is noterty is noterty is noterty is noterty is not
a dishonora dishonora dishonora dishonora dishonor.”.”.”.”.”



36 Press for Conversion!   (Issue # 62)   May 2008

“sometimes we advance fantas-
tical numbers.”20 For instance, he
said,

“a group has 10 people but
they want you to say 2000 or
300,000, if you say 10....you can
make enemies....so it’s better
not to talk about [numbers].”21

He added though that it was ac-
ceptable to allow protest organ-
izers to say how many attended
their protests.

An anti-Aristide protest
organizer and spokesperson for
GRAFNEH, another U.S.-funded
students’ group, reported that at
a demo in January 2003, “we were
20,” but when calling the radio,
“we said we were thousands.” If
they had “hundreds in the street,”
he said, the media would report
“hundreds of thousands.”22

PPPPPaaaaaying prying prying prying prying protesterotesterotesterotesterotestersssss
Remy Mackensen, a journalist with
ANMH’s Radio Galaxie, said his
cousin—who worked in a factory
owned by G184 leader and ANMH-
linked media mogul, Andy Apaid—was
paid more than double her salary to at-
tend an anti-Aristide protest.23

Exaggerating the “rebels”Exaggerating the “rebels”Exaggerating the “rebels”Exaggerating the “rebels”Exaggerating the “rebels”
Evans Paul, spokesperson for the anti-
Aristide “Democratic Convergence,”
was identified by “rebel” spokesman,
Winter Etienne, as a “rebel” financier.
Paul described the “rebellion” as a
“simulated armed movement” and con-
fided that they could not actually have
captured Port-au-Prince in late Febru-
ary 2004. They deliberately exaggerated
their threat with international journal-
ists, in order to force Aristide out of
power. As Paul said, they relied on
“teledyol,” which is Kreyole for a ru-
mour that spreads via gossip.24

Leaders of the armed campaign
with whom I spoke—Etienne, Guy
Philippe and Jodel Chamblain—em-
phasized that the rebels were few and
did not have many weapons.25 Jean
Robert Lalanne, a politician and owner
of Radio Maxima, said he accompanied
the “rebels” with the aim of “tricking
the media.”26 Lalanne said “we gave
...[foreign journalists] the impression
that we were stronger than we were.”27

He also proudly admitted contributing

weapons, including 13 M1s and six or
seven automatics.

Similarly, Sony Bastien, an
ANMH member and owner of Radio
Kiskeya stated that they had

“no interest in saying what quantity
of people were armed...it was part of
a strategy of psychological warfare....
[W]e wanted Aristide to leave.”28

Romne Cajuste, a journalist with
ANMH stations (Vision 2000 and
Metropole), said “sometimes one sensed
that” the rebels “were amplifying infor-
mation.... We permitted ourselves to re-
peat information uncritically.”29

Special ad rates or freeSpecial ad rates or freeSpecial ad rates or freeSpecial ad rates or freeSpecial ad rates or free
Michel Soukar, a member of the G184’s
Steering and Communications Commit-
tees and a journalist at Issa’s Signal FM,
refered to G184 protesters as “our
brothers” and explained that they re-
ceived special ad rates, or complete fee
waivers, from the ANMH media.30

Excluding Aristide andExcluding Aristide andExcluding Aristide andExcluding Aristide andExcluding Aristide and
ignoring his supportersignoring his supportersignoring his supportersignoring his supportersignoring his supporters
In late 2003, the ANMH announced it
was banning President Aristide from its
member stations’ airwaves.31 Some, in-
cluding Vision 2000, stopped diffusing
Lavalas events altogether.32

Haitian media owners typically
ignored demonstrations by Aristide’s
supporters and instructed reporters to
steer clear of them for security reasons.

According to Kevin Pina, an in-
dependent journalist and founder of the
Haiti Information Project, pro-Aristide
rallies in late 2003-early 2004 were typi-
cally much larger than G184 events. The
largest pro-Aristide demonstration that
Pina documented on video—on Feb-
ruary 7, 2004—had several hundred
thousand participants. Pina said he was
the only white journalist present at
many pro-Aristide demonstrations.
These protests, organized by the poor,
could not finance the air-conditioned
buses that were provided for journal-
ists attending G184 demonstrations.33

Canadian journalists reported
that they were not even aware of pro-
Aristide demonstrations.34 This is an
extreme example of the tendency for
news—and journalists’ views of real-
ity—to be defined through particular
bureaucratic and professional pressures
and routines that anti-Aristide news
sources were extremely skilled at tak-
ing advantage of.

AAAAAccessing journalistccessing journalistccessing journalistccessing journalistccessing journalistsssss
As soon as international journalists ar-
rived in Haiti, the G184 rushed to their
hotel to begin convincing them that
Aristide was a “dictator.” This hotel
“feeding frenzy”35 spread word of G184
demonstrations. In contrast, a typical
Aristide supporter, living on less than
a dollar a day, was unlikely to even get
through the door of such a hotel.

ANMH

Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:Haitian Proverb:
“Si travay te bon bagay, moun rich la pran-l lontan.”

“If work were good for you,“If work were good for you,“If work were good for you,“If work were good for you,“If work were good for you,
the rich wthe rich wthe rich wthe rich wthe rich would leaould leaould leaould leaould leavvvvve none fe none fe none fe none fe none for the pooror the pooror the pooror the pooror the poor.”.”.”.”.”



37May 2008   (Issue # 62)   Press for Conversion!

Presenting AristidePresenting AristidePresenting AristidePresenting AristidePresenting Aristide
supporters as violentsupporters as violentsupporters as violentsupporters as violentsupporters as violent
When ANMH journalists did cover
pro-Aristide events, they precluded
any meaningful media access for organ-
izers. The goal of journalists at ANMH’s
Radio Signal FM was to cover the

“chimère’s demonstrations...to in-
form the population that there was a
risk [of violence].... Aristide’s parti-
sans are known to be violent and we
described their violence.”36

RRRRReferefereferefereferencesencesencesencesences
1. Richard Ericson, Patricia M.Baranek

and B.L.Chan. Visualizing Deviance: A
Study of News Organization, 1987, p.5.

2. Leopold Berlanger, interview with au-
thor, December 2005.

3. Ibid.
4. Richard Sanders, “CIDA-Funded G-

184 Member Groups,” Press for Con-
version! September 2007, p.39.

5. Richard Widmaïer, interview with au-
thor, January 3, 2005.

6. Ibid.

By Isabel K. Macdonald

Anti-Aristide news sources at-
tracted the ire of at least one
senior Canadian journalist

when their claims turned out to fla-
grantly violate one of journalism’s sa-
cred goals—truth. The deputy bureau
chief of an international wire service
recalled being extremely exasperated
when claims, often transmitted
uncritically by the National Association
of Haitian Media (ANMH) radio sta-
tions, turned out to be untrue. He re-
called that “something would be re-
ported on the radio and I’d run off to
check it, and it would turn out to be a
complete lie.”1

One such “complete lie” that
was particularly influential in his reali-
zation that the ANMH stations were
unreliable was a supposed “massacre”
on February 10, 2004. This allegation
was repeated as fact on several ANMH
stations. The National Coalition for
Haitian Rights (NCHR)-Haiti—a CIDA-
funded organization—claimed that 50
St. Marc residents were killed in a “mas-
sacre” instigated by Aristide’s Prime
Minister Yvon Neptune.

This allegation was used by the

U.S.- and Canada-backed “interim gov-
ernment” to illegally imprison Neptune
for over two years without charge. The
NCHR was never able to produce any
evidence of a “massacre.” The news-
wire deputy bureau chief, who was in
St. Marc that day, said “it was a con-
frontation that went bad.”2 However, it
was definitely not a “massacre,” said
this senior wire services journalist, who
reported that there were only three bod-

Case Study in ANMH Lies:Case Study in ANMH Lies:Case Study in ANMH Lies:Case Study in ANMH Lies:Case Study in ANMH Lies: The St. Marc “Massacre” The St. Marc “Massacre” The St. Marc “Massacre” The St. Marc “Massacre” The St. Marc “Massacre”

7. Anne-Marie Issa, interview with author,
December 2005.

8. Ibid.
9. Anonymous former Vision 2000 em-

ployee, interview with author, Dec. 2005.
10. Ibid.
11. Romney Cajuste, interview with author,

December 21, 2005.
12. Herve Saintilus, interview with author,

December 2005.
13. Guy Fillion, interview with author,

February 2006.
14. Neil Macdonald, interview with author,

February 2006.
15. Sue Montgomery, interview with au-

thor, June 2006.
16. Anonymous deputy bureau chief at a

major international newswire agency,
interview with author, February 2006.

17. Montgomery, Op. cit.; Paul Knox, in-
terview with author, July 2006

18. Anon. deputy bureau chief, Op. cit.
19. Anon. former Vision 2000..., Op. cit.
20. Sony Bastien, interview with author,

December 2005.
21. Ibid.
22. Claude Joseph, interview with author,

December 9, 2005.

23. Remy Mackensen, interview with au-
thor, February 2006.

24. Evans Paul, interview with author, Feb-
ruary 2006.

25. Winter Etienne, interview with author,
February 2006; Chamblain, interview
with author, February 2006; Philippe,
interview with author, December 2005.

26. Jean Robert Lalanne, interview with
author, December 2005.

27. Ibid.
28. Bastien, Op. cit.
29. Ibid.
30. Michel Soukar, interview with author,

December 21, 2005.
31. Bastien, Op. cit.; Soukar, Op. cit.
32. Anon. former Vision 2000..., Op. cit.
33. Kevin Pina, interview with author, Feb-

ruary 22, 2006.
34. Montgomery, Op. cit; Knox, Op. cit.
35. Montgomery, Op. cit..
36. Soukar, Op. cit.

Source: Excerpts, “Covering the Coup:
Canadian News Reporting, Journalists
and Sources in the 2004 Haiti Crisis,”
MA Thesis, Communication and Cul-
ture, York University, December 2007.

ies and recalled that “The first few days
I chased numerous radio rumours.... I
realized I wasn’t going to be relying on
radio ever again.”3

By February 2004, the “rebels”
escalated their media strategies in “a
campaign of psychological warfare.”4

They focused the international media’s
attention on Aristide’s alleged abuses.
“Rebel” spokesman Winter Etienne,
said the “rebellion” was a means of
destabilizing the government. They
sought to incite Aristide’s government
to “make a great disaster” so the rebels
could claim “it was no longer us who
were the bandits—it was Aristide.”5

RRRRReferefereferefereferencesencesencesencesences
1. Anonymous deputy bureau chief with

international news wire, interview with
author, February 2006.

2. Anonymous, Op. cit.
3. Ibid.
4. Winter Etienne, interview with author,

February 2006.
5. Ibid.

Source: Excerpts, “Covering the Coup:
Canadian News Reporting, Journalists
and Sources in the 2004 Haiti Crisis,”
MA Thesis, Communication and Cul-
ture, York University, December 2007.

Prime Minister Yvon Neptune
was illegally jailed by Haiti’s

Canadian-backed regime
based on bogus accusations

made by NCHR, a CIDA-
funded group organization.

Association Nationale des Medias Haitiens


